Maya d´r Bij! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Babs en Ronnie - WaarBenJij.nu Maya d´r Bij! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Babs en Ronnie - WaarBenJij.nu

Maya d´r Bij!

Door: Babs en Ronnie

Blijf op de hoogte en volg Babs en Ronnie

18 April 2007 | Mexico, Mexico-stad

Allereerst bedankt voor jullie leuke reacties, echt top om te lezen, stiekum checken we de site toch wel vaak ff snel om te kijken of er nieuwe reacties op staan. Super dus! En eindelijk staan er nieuwe foto´s op, whoohoo!

Mexico kent vele volkjes, waaronder de ´diehard´ Maya´s. Vroeger leefden van 600 tot 900 NC in Maya ruines als Palenque in het midden van Mexico en Chichen Itza in het noorden. In jungletown Palenque heb je kans om de echte Maya de Bij tegen het stekende lijf te lopen, zeggen ze. Wij van binnen onder de malariapillen en van buiten geen plekje onbedekt van de Deet, maar waar zijn die vervelende rotbeesten nou?

Gelukkig zijn de bijen in Chitzen Itza wel echt compleet uitgestorven. In tegenstelling tot het Maya´s, die zijn nog steeds volop vertegenwoordigd onder het Mexicaanse volk. Wat voor vreselijke dingen die mekaar allemaal aandeden: lichamen offeren in waterputten om de zonnegod tevreden te stellen. Harten uitrukken ...! En immense bouwwerken klaarstomen in de hitte. Wel prachtig om te zien trouwens, waar we in de volle zon van genoten hebben. Gelukkig mochten we de ruines niet allemaal beklimmen :-) En om nou te zeggen dat het handig is, een huis bouwen op de top van een piramide, hmmm! Wel een topuitzicht overigens over de jungle. Van top tot teen zeiknat van het zweet mochten we afkoelen in de helderblauwe watervallen van Agua Azul. Dit zijn watervallen waar geen einde aan lijkt te komen. FANTASTISCH! Heerlijk gedobberd in de hitte. s´Avonds met de bus van Palenque naar Chitzen Itza via Merida. Een lange ruk, maar definately worth it!

s´Nachts op weg in de bus, net toen we bijna wegsukkelden, stapt er een soldaat de bus in. Allemaal uitstappen met je hele hebben en houwen. CONTROLE! Ehhh, we zitten toch niet toevallig bij de grensovergang van Guatemala. Hmmm, nee gelukkig niet, bij het binnenkomen van een andere province doen ze schijnbaar ook heel moeilijk. Als ze daar met mitrailleur staan, zeg je ook alleen maar ja en amen! Gelukkig hadden ze de hele medicijnenkast niet opengetrokken, anders kwamen ze zelfs nog andere kogels tegen :-)

Na een 1e klas bus naar Merida te hebben overleefd, een 2e klas bus door naar Chitzen Itza zonder Airco en toilet. 3 uurtjes, maar wij als verwende backpackertjes met altijd een WC tot onze beschikking, moeten natuurlijk op het verkeerde moment zeiken. Al onze moed verzameld en ja hoor, daar stopte de bus en konden wij snel in de bosjes ... en de hele bus kon meegenieten! Ach ja...

Chitzen Itza, 1 straat, souvenirshops, hotelletjes (weer met zwembad!) Goed genoeg om een paar dagen te chillen. Binnen 10 seconden lagen we in het zwembad en gekko te voorzien van een 1e klas maaltijd, een doorweekte vlieg en een libelle die baantjes zat te trekken.

Wekker om half 7, heb jij zin, nee jij? Nee, oke dan morgen vroeg maar naar de ruines van Chitzen Itza. En zo kan het 3 maanden lang, beseffen we ons maar al te goed!

s Middags naar IK KIL. Wat aantrekkelijker is dan een suicide plek, alhoewel met die Mayas weet je het maar nooit! Het is een natuurlijke waterbron in een grot met allemaal groen erom heen. Alleen jammer van het blik toeristen dat elk kwartier opgetrokken werd. VERY AMERICAN! Ook nog naar een grot geweest waar veel stalagmieten en tieten te zien waren, met veel Maya offeringen. Erg mooi, maar zoooo humid, comleet buitenadem kom je weer de frisse lucht in.

De ruines waren erg mooi, iets meer geruineerd dan Ankhor Wat in Cambodja, maar dat mocht de mooie pret niet drukken. Leuke souvenirs gekocht van de echt Maya´s, de Maya kalender op doek en de Azteekse bijbel op bot kunnen nu perfect verklaard worden.

Morgen per 1e klas bus maar weer richting Cancun, kom maar op met die drukte .... !

Grtzzzz van Maya en zijn bijtje!