Van Veracruz naar Tabasco State tot Chiapas - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Babs en Ronnie - WaarBenJij.nu Van Veracruz naar Tabasco State tot Chiapas - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Babs en Ronnie - WaarBenJij.nu

Van Veracruz naar Tabasco State tot Chiapas

Door: Babs en Ronnie

Blijf op de hoogte en volg Babs en Ronnie

02 April 2007 | Mexico, Mexico-stad

No Gracias! Hoe vaker je dit moet zeggen, hoe toeristischer de spot.Ze dringen je echt de grootst mogelijke rommel op in Veracruz en omstreken. Het toppunt was toch wel dat een halfgare mexicaan, die alleen 'baby baby' zegt ons vrijwillig naar de juiste bus brengt, onverwachts maar redelijk netjes om 5 pesos vraagt, wij ons moeten haasten voor de bus en dat hij vervolgens ook IN de bus springt om alsnog z'n paar pesos te krijgen. Vriendelijk en opdringerig volkje dus.

Ander voorbeeld is dat een broertje en zusje op elkaars rug klimmen bij een kruising en hun Circus Renz act uitvoeren. Vervolgens houden ze hun hand op naast de auto`s met hun beste puppy face.

Maar goed! Veracruz .. het klinkt fantastisch. Eindelijk ontbijten op het strand in Carribean Style huts. Beetje jammer alleen dat de oudste en belangrijkste haven van Mexico om de hoek ligt, resultaat is een vervuild strand. Het centrum is ontzettend leuk met veel straat muzikanten op de Zocalo, daarbuiten ligt dus de ongezellige haven. Naast Veracruz ligt het prachtig klinkende Mocambo Beach, maar hier zitten eigenlijk alleen maar grote resorts en hotels als `n Holiday Inn of ons Mocambo Beach Resort van 900 pesos (80 euri) per nacht. Hmmm...toch maar het hotelletje ernaast van 30 euro incl. zwembad met bar. Beetje jammer dat die nou net dicht is. Relax Mex en snel verder naar .. Central de Autobus!

We willen verder:"Kom we gaan `n busticket halen". Goed ideetje! Eindelijk op het busstation aangekomen, je kunt hier werkelijk overal vanaf naartoe. Dus..waar gaan we heen..??Hmm..das `n goeie? Tuxtla moet goed zijn...maar dat ligt in het westen. Oh ja, wij zitten oost. Ah..de footprint (lonely planet lookalike.red.) Ja, niet bij me. Kort gezegd via een Argentijnse reiziger hebben we denken we de goeie keuze gemaakt door naar Villahermosa te gaan en Palenque (naar de Maya jungle). We hebben er zin in, malariapil d`r in en gas erop!

Na een lange rit met veel tussenstops werd het ons goed duidelijk gemaakt met handgebaren hoeveel minuten we hadden op die stop.(2 zekere personen kwamen wel eens te laat) kwamen we aan in Villahermosa. Op het eerste gezicht een gezellig druk stadje. Vanaf hier een tourtje naar de Maya ruines in de jungle bij Palenque, maar..geen tour te boeken, zelfs niet op de tourist office. Tourjes..nooit van gehoord, wat zijn dat? Toen hebben we zelf maar het beste uit Villahermosa gehaald. Aan kleding wassen, foto`s op cd branden en post versturen ben je in je beste spaans toch snel een dag kwijt. Ook heeft dit stadje een mooi openluchtmuseum `La Vente` met een minidierentuin en Olmecen-cultuurbeelden, oudste erkende cultuur van Mexico. Interessant! ´s Middags naar de echt Yumka dierentuin of liever gezegd Safaridierentuin met een rainforestwalk en een treintje dat tussen de wilde dieren rijdt, met o.a. giraffen, olifanten, nijlpaarden, lama`s, zebra`s, etc. Erg leuk!

Ook hadden we 1 favoriet restaurant. `s ochtends, `s middags en `s avonds, we`re there! Met heerlijke Consome de Pollo (kippensoep) en eindelijk Yoghurt met Cruesli.

En toen...Palenque! Geen tourtje, 2 uur met de bus naar een nog hetere jungletown van bijna 40 gr. Opgevangen door een engels sprekende mexicaan op het busstation die jawel..tourtjes aanbood en tegenover een hotel met zwembad! YESZ! Uiteraad een paar dagen gerelaxed in dit leuke dorp, lekker struinen langs winkeltjes, markt op de Zocalo en zwemmen. Tour geboekt naar de ruines en naar de watervallen van Agua Azul. Meteen daarna `s avonds door met de bus naar Merida en verder naar Chitchen Itza, want we zijn nog lang geen tempelmoe!

Psst Amigos, soms willen wij ook een beetje rust! Rust is ons kennelijk niet gegund. Van het geschreeuw op de markt in Mexico City overdag, tot aan het slippergekletter op de trappen `s nachts. De beste nachtrust was misschien wel in Veracruz. Maar hoe krijg je het voor elkaar om 26 TL-buizen voor 1 raam te plaatsen. Villahermosa bracht ons `n ruime kamer aan `n wel erg drukke straat. Palenque was heerlijk met het zwembad incl. hangmatjes in onze achtertuin. Beetje jammer van de kindercreche die langskwam. Maar gelukkig, de volgende dag waren die weer weg. Maar waarom doet niemand iets aan het luchtalarm v/d buren, werkelijk waar, alsof WO-III terplekke uitbrak! Gelukkig, rond 04.00 uur stopte het alarm. Volgens ons kweken ze in dit hostel 12 soorten vogels, maar we zullen zien of er vannacht een doekje over de kooi gaat:) Al met al hadden we verwacht dat Mexicanen net als spanjaarden een "mañana" mentaliteit erop nahielden, maar zelfs in bijna 40 gr. zijn ze heel blij met hun claxon. Kortom, het huisje aan het Spaarne waar `s nachts gemiddeld 1 dozijn sirenes voorbij komt is heel zo gek nog niet. En ook in Tuitjenhorn is zelfs de Frans Bauwer muziek van de bovenbuurvrouw een verademing.

Meer vanuit Yucatan, op naar Cancun!
Hmmm, helaas geen foto`s deze keer, foutje van de redactie! Grtzzz, Chico en Chica!

• 02 April 2007 - 12:39

Sina:

Jullie foto's bekeken, grandioos, volgens mij hebben jullie het heerlijk, geniet ervan. gr. van gijs en sina

• 02 April 2007 - 14:40

Mariza:

Hoi Mexicogangers!!

Gaaf is Palenque. We (Matthijs en ik) logeerden in een galerijhotel. We zaten daar naast een stel uit Spanje. We zijn heel erg dronken geworden door de tequilla. Sindsdien lust ik geen drup tequilla meer! Waren de Aqua Azul echt blauw bij jullie? Bij ons was het een onduidelijke bruine bagger. Maar Palenque was heerlijk vertoeven!

groetjes van Mariza & Carl

• 03 April 2007 - 05:04

Selma:

Hey Babsie en Ronald! Leuk jullie verhalen! Haha, bekende foto's in LA, heb daar ook rondgelopen! Mooi Mexico, hoorde van mn zusje dat jullie inmiddels al weer richting Quatamala zijn, zij zit nu in Mexico! Geniet er nog lekker van he, jaloersmakende verhalen en foto's!!! Ennnnne jah mijn Woodduckkamertje is ook niet echt geluidsloos, pffffft bij mij komen er ook een dozijn brandweerwagens langs per nacht, maar jah elke mooie plek moet toch wel iets hebben om over te kunnen klagen ;-), anders gaat het ook zo vervelen! HAVE FUN he, ENJOY!!!! Dikke knuffel vanuit Down Under! liefs x Selma

• 06 April 2007 - 17:38

Meestertjes Warmetuu:

Hoi Chico en Chica,
    oordopjes willen ook nog wel eens helpen!
    Volgens mij maken al die spaans of portugees sprekende volken een hoop lawaai ofwel zij zijn duidelijk aanwezig. Maar dutten kunnen jullie altijd nog wel; als je bejaard bent en derdagen zat. Kom op een beetje leven in de brouwerij is toch niet verkeerd; alleen 40 graden is wel erg veel.
    Ben wel heel benieuwd naar nog meer foto's.
    In de krant stond een foto van een soort van een paasprocessie in Malaga Spanje. Bestaat zoiets ook in Mexico? Dat is toch ook een erg katholiek land?
    Hier gaat alles zijn gangetje, ben alweer een week aan het werk geweest; maar het vakantiegevoel is er nog. Dat komt vast door het mooie weer; van de week ben ik al een keer op de fiets naar Alkmaar geweest.
    groeten van ons, een dikke kus en tot mails. Ton en Marianne

• 08 April 2007 - 11:24

Jamie:

Hoihoi,

Vind het leuk om jullie reisverhalen te lezen. Doet me weer denken aan die goude tijd van het backpacken. Ben ook zeer benieuwd naar de plaatsen die jullie aandoen. Ga ook zeker eens die kant op.
    O, en als jullie terug zijn regel ik wat echte vertrouwde hollandse yoghurt die ik op de Natuurhoeve maak.

Have fun, groet, Jamie

• 08 April 2007 - 19:16

Heidy:

Hey liefe mensen,
    Het is zo leuk om jullie verhalen te lezen en de foto';s te bekijken. Maar Babs het is dit jaar toch echt wel een gemis hoor met pasen zonder de enige echte paasbrunch van Tuitjenhorn te kunnen meemaken. Gelukkig mag ik mij verheugen met het "winnen" van de gouden eikel en heb deze vrijdag in ontvangst mogen nemen. Helaas is deze trofee een gevolg van een nogal domme actie op mijn werk. Verder gaat het hier gewoon verder. Klussen Klussen etc. en lekjker geniet van het redleijk goede weer heer.
    Tot schrijfze
    SMAK Heidy

• 10 April 2007 - 09:51

El:

Hi babs, dit is een verassing joh, je zit in Amerika! Betekend dit dus ook dat je mijn uitnodiging voor ons TROUWEN ook nie gehad heb in je huissie in Tuitjenhorn? Jaaaaa we gaan trouwen wie had dat nou ooit gedacht, in december... Maar wat geweldig, je zit in Amerika, super joh! hoe lang zit je daar? Dit bericht kwam op m'n hotmail adres binnen, maar dat werkte aldoor niet dus heb ik een nieuw email adres geopend een aantal maanden geleden, dacht dat ik iedereen geemail had, maar blijkbaar niet bij iedereen aangekomen. De nieuwe is danandel@mail.com. Heeeeeel veel plezier hoor en dikke kus, Dan en El