Eéh focker, we´re on Caye Caulker - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Babs en Ronnie - WaarBenJij.nu Eéh focker, we´re on Caye Caulker - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Babs en Ronnie - WaarBenJij.nu

Eéh focker, we´re on Caye Caulker

Door: Babs en Ronnie

Blijf op de hoogte en volg Babs en Ronnie

25 April 2007 | Guatemala, Antigua

Zoekt en gij zult vinden! Wij op het eiland Caye Caulker (Belize), all dressed up in swimshorts en bikini, gewapend met zonnebrandfactor 30 richting het strand, maar hmmm... is this an island without beaches? Het antwoord van een rastafari was YEAH MAN, no beaches on Caye Caulker, but there is "the split"! Dus wij naar het eind van het eiland the split opzoeken. Gelukkig is het eiland niet heel groot met deze hitte. The split is op slechte dagen een sterke stroomversnelling tussen 2 eilanden met daaromheen een half ingestorte betonnen steiger om op te zonnen. Ingestort door de orkaan, Mitch, Mike, Julia of Janet, die hier eens huisgehouden heeft. Terwijl wij met een drankje zaten te genieten van de zonsondergang, kwam er iemand half verzuipend voorbij gedreven. Uiteindelijk was er een heldhaftige visser die hem gered heeft. Hmmm... toch maar niet zwemmen dan vandaag! Ondertussen terug naar het hotel was er een veel gehoorde kreet: Slow down man, you´re breaking the speed limit! of: You from Russia my man? No? Then what you in a rush for... Dit om de talloze sieradenverkopers niet over het hoofd te zien, haha!

Na heerlijk te hebben gerelaxed op de zonovergoten steiger met raggae music op de achtergrond. En na de bijna enige straat van het eiland zo´n 100x op en neer afgestruind te hebben met vele pitstops in de gezellig restaurantjes (als Rasta Pasta, Herbal tribe) hebben we de stoute schoenen aangetrokken en een snorkeltour geboekt naar Turneffe Atoll (Atoll is een koraal- eilandengroep in een cirkel).

Gesnorkeld op 3 verschillende spots, tussen mooie, gelukkig niet al te grote visjes, tentakelige purple moonjellyfish en mooi koraal. De jellyfishstop was toch echt de kortste van het stel. We keken mekaar aan en nee: this is not the right place to be! Tussen het ontwijken van de beestjes door was het niet echt genieten meer. Een medepassagier Petra was al eerder aan haar hand gestoken en ja hoor, net voordat ze de boot instapte zaten de tentakels om haar mond. Nou schijnt pies te helpen, duss.....! Verder nog gevolgd door de zuigvis, Remorwa, wat normaal een sharkliftertje is om gratis een ritje mee te pikken. Met een grote sprong de boot weer in om die zuiglipjes te ontwijken, heel geinig maar yak! Tussendoor een heerlijke lunch gemaakt door de tourguide op cockroach isle. De chef vloekte er opeens op los, doordat de vorige chef zijn kruiden had meegenomen op de boot terug. Nu kon hij zijn eerder gedane belofte van beste chef van de Carribean niet waarmaken. Maar toch ... it tasted excellent! Zelfgevangen Barracuda, binnen 2 tellen gevangen. Ronald had zich eerder als vissersman aangemeld, maar helaas zonder succes. En.. het wonder is geschied. We hebben mega slakkenhuizen (Cunch) naar de boot gesleept en.... gegeten. Oke.. en klein stukje voor Babs en Ronald toonde wat meer lef! het malsegedeelte was NICE! En.. een mooi bruin kleurtje.. eindelijk!

Guatemala!
Na een busrit van 4 uur in een zowat uit mekaar vallende bus over de onverharde weg na de vrij gemoedelijke grensovergang, kwamen we aan in het mooie, super rustige schiereiland Flores met leuke gekleurde huisjes. Leuk om gezien te hebben, maar het feest gaat natuurlijk om Tikal, DE maya ruine in de jungle. En daar zaten we dan, 3 uur ´s nachts op de stoep te wachten op de pick-up. Uiteindelijk hoorden we een auto dichterbij komen en weg waren we. Uurtje rijden, 20 min hiken naar de top van een piramide en genieten van de brulapen en vogels tijdens de zonsopgang, wat een lawaai komt er uit zo een klein brulaapje. De beste zonsopgang volgens onze (TOP)gids van de afgelopen 10 dagen. Lucky bastards we are! De gids was eerder archeoloog geweest hier en kende vrijwel iedereen en wist echt heel veel. Raar idee dat Tikal, dat nu midden in de jungle ligt, toen helemaal kaal was en er duizenden mensen leefden. Door de uitleg van de gids en de iets te geweldadige film: Apocalypto, weten we nu wat voor bloederige praktijken zich hier hebben afgespeeld. De film, El Misterio de los Mayas, schijnt een betere verfilming dus weken later toch maar even gekocht. Na het beklimmen van een paar piramides werd het TE heet (´s middags over de 40 gr.) en dit was het einde van de tour, prachtig!

Terug bij het hostel, tas gepakt, tuk tuk genomen naar de bus en op naar Rio Dulce.

Rio Dulce!
Een overhectisch dorpje waar net een festival aan de gang was met kermisattracties die je reisverzekering zeker niet had vergoed. Met de boot naar ons hostel Casa Perico, waar we op de steiger al meteen Nicole (een Kiwi) ontmoette. Superchill hostel aan het water, heerlijk relaxed. 1e dag met een nog meer uit mekaar vallende bus (met houten planken op de grond zodat je er niet door zakt en los zittende voorruiten) op weg naar Finca Paraiso. Een "hete" waterval met een lauw meertje. Met onder de waterval een natuurlijke saunagrot. Fantastisch! Omhoog geklauterd naar het begin van de waterval, waar het water helemaal kokend was, doordat het thermaal water is wat slechts 150mtr verderop uit de grond komt.

2e dag met de boot via de rivier Rio Dulce naar Garifunatown Livingston (Garifuna, een relaxed volkje, same as in Belize). Een 2 uur durende boottrip met interessante vogelstops (Linda :-), maar waar zijn de beloofde watervallen? Tussen hoge gorges door naar Livingston aan de Caribische zee. Klinkt goed, maar bloedheet, gezellig centrum maar gelukkig, eindelijk een strand gevonden waar het water en zand viezer is dan thuis :-)

The road to Antigua!
Eindelijk op weg naar het veelbelovende, authentieke stadje Antigua, gehoord via BNN travel op maandagavond Radio 1. Dit was echt een busride from hell. Eerste rit vanuit Rio Dulce naar Guatemala City helemaal achterin de bus op een bloedhete stoel waar de motor onderlag, zonder wc aan boord en weinig stops. Gelukkig wilde de chauffeur met gezonde tegenzin toch wel even extra stoppen voor ons, vooral voor wc eendje Babs, haha! Half misselijk stapte we af en toe de bus uit. Guatemala city, wat een drukke stinkstad is dat! Alleen maar uitlaatgassen inademen, nog nooit van een roetfilter gehoord? Snel snel snel met de taxi naar een ander busstation om daar vervolgens Rapida als een malloot te worden gepropt in de zogenaamde "chickenbus". Een oude US schoolbus lookalike, die eruit zien als een circusattractie met veel toeters en bellen. Tassen op het dak en gaaaan! Na weer een busrit from hell, wat toch quite an experience was, aangekomen in het mooie stadje Antiqua met zijn kinderkopjes en mooie gekleurde huisjes. Meteen de stad ingegaan om te eten in 1 v/d vele mooie restaurantjes met binnenhofjes en uitgeput v/d trip vroeg naar bed. Meer vanuit Antigua wordt vervolgd!

Wat is nu eigenlijk een chickenbus? Er hangt iemand uit de bus die mensen oproept om mee te rijden. En proppen maar. Nee joh er past er nog best eentje bij, en nog 1, en nog 1, en nog een groepje, tuuurlijk......! Zie je het voor je!

Maar Antigua oogt heel leuk, wordt vervolgd...

• 25 April 2007 - 07:39

Ineke:

Ik ben jaloers op jullie!

X Inek

• 26 April 2007 - 02:20

Sel En Wen!:

In een woord: HEERLIJK!!!! Zijn jaloers op jullie avonturen; geniet er nog lekker van! Hier in Sydney is het ook prima vertoeven hoor :-)!!!! Dikke knuffel Sel en Wen

• 26 April 2007 - 14:18

Sanni:

Wil je ook een paar minder mooie foto's plaatsen? :-)
    Super gaaf!!!!!!!
    x San

• 26 April 2007 - 22:53

ADHDave:

luitjes, wat een topverhaal!! ik geniet met volle teugen van jullie avonturen en foto's!!! :-) tsjonge als ik jullie verhalen lees mis ik die backpack tijd toch echt wel!!:-(

meantime,hier in kouwe kikkerland kom ik weer btje op gang, heb een nieuwe baan bij a-one koeriers en verdient lekker. ben aan t sparen voor opleiding webdesign en wil door deze verslagen zeker eind van dit jaar toch wel weer ff een maandje reisen!! Zuid Amerika????????!!!!!

back to u fockers : nog een hele vette trip en ik blijf jullie natuurlijk volgen!!!!

greetz

dave

• 06 Mei 2007 - 15:22

Sina Oudt:

Jullie foto's zijn geweldig, wij genieten op afstand een beetje mee.veel liefs en nog veel goede dingen gr. gijs en sina

• 06 Mei 2007 - 15:39

Bernard En Marianne:

Wat een geweldige reis maken jullie.
    Dus plaatsvervangend jaloers.
    Mooie foto's. nog veel reisplezier.
    Blijven jullie volgen.
    Liefs, Marianne en Bernard

• 09 Mei 2007 - 13:30

Babs & Ronaldo:

WOW! Wat een fantastische trip maken jullie, GVD zijn jaloers man!!

Ga zo door, weet je wat je zou moeten doen....Ecuador en Peru!

Goed bezig!